ITALIAANS CURSUS PRAKTISCH GRAMMATICA WOORDEN VERMAAK

Onbepaalde voornaamwoorden

Uitleg & Oefeningen

Introductie

In dit artikel we het hebben over onbepaalde voornaamwoorden. Denk aan woorden als geen, alle, andere, enz.. We gaan het hebben over wat ze betekenen en hoe je ze moet plaatsen in een zin!

Voor we het gaan hebben over het onbepaalde voornaamwoord, moet je eerst weten wat voornaamwoorden (pronomi) zijn. Voornaamwoorden zijn woorden die verwijzen naar iets of iemand verwijzen. Dat laatste is belangrijk, want het benoemt dus niet een specifiek iemand/iets. Klinkt ingewikkeld, maar dat valt best mee:

• Marta is ziek (benoeming -> zelfstandig naamwoord)

• Zij is ziek (verwijzing naar Marta -> voornaamwoord)

Er bestaan heel wat voornaamwoorden. 'Zij' is bijvoorbeeld een voorbeeld van een persoonlijk voornaamwoord. Vandaag wil ik het met je hebben over onbepaalde voornaamwoorden (pronomi indefiniti). Deze verwijzen niet naar een specifieke groep, maar naar iets algemeens:

• Iedereen heeft last van hem.

• Ik vraag anderen om mij te helpen.

In deze voorbeelden is het onbepaald voornaamwoord zelfstandig gebruikt, maar het kan ook bijvoegelijk:

• Sommige dieren leven onder de grond.

Nu je dit hopelijk begrijpt, is het tijd om wat Italiaanse pronomi erbij te halen:

Onbepaalde voornaamwoorden Italiaans

* Zowel alcuno als altro, als tutto kunnen veranderen. Het hangt af naar welk woord het onbepaalde voornaamwoord verwijst: alcuni ragazzi, un' altra bambina, tutte donne.

** Nessuno kan alleen het geslacht aanpassen: nessuno/nessuna.

Enkele voorbeelden van proverbi indefiniti:

1. Devo comprare altri vestiti.

2. Ieri non avevo niente da fare***

3. Ogni giorno prendo l'autobus per andara a scuola

*** Niente komt vaak voor in combinatie met non, dit is geen dubbele ontkenning, maar onderstreept de betekenis.

Verdere verdieping

Falo is partner van Bol.com. Zij beschikken over best wat interessante boeken over het Italiaans, zoals dit boekje vol grammatia oefeningen van Van Dale. Het bevat meer dan 250 pagina's met oefeningen van de Italiaanse grammatica.