Historisch Park Monte Sole

De regio Emilia-Romagna staat vooral bekend om haar culinaire hoogstandjes en veel minder om haar natuur. Toch kent de regio ook enkele mooie parken, waaronder het historisch park Monte Sole. Dit park - ten zuiden van Bologna - is opgericht ter herinnering aan een afschuwelijke gebeurtenis in de Tweede Wereldoorlog.

Herdenken

Het Historisch Park Monte Sole is opgericht in 1989. Hoewel de natuur hier zeer mooi is, werd het park vooral opgericht om het gebied te beschermen, zodat toekomstige generaties blijven onthouden wat hier gebeurd is. Tussen 29 september en 5 oktober 1944 hebben Duitse soldaten namelijk liefst 770 onschuldige mensen afgeslacht, voornamelijk vrouwen en kinderen, waarvan werd aangenomen dat ze de verzetsstrijders in dit gebied hielpen.

In het gebied is nu een ‘Il memoriale’-route  uitgezet. Deze leidt je langs de plekken die symbool staan voor de massamoord, waaronder een grote gedenkplaats.

Monte Sole

Flora & Fauna

Het gehele park van Monte Sole bestrijkt zo’n 6.300 hectare en huisvest meer dan 900 plantensoorten. Het gebied is levendig door haar bewoners  die leven tussen de heuvels en in de bossen, zoals herten, everzwijnen en tal van kleine muisjes. Mocht je in de buurt zijn, kun je het best richting het bezoekerscentrum in Marzabotto trekken. Monte Sole is een van de grootste parken van de regio Emilia-Romagna en uitstekend te bezoeken vanuit Bologna.

GEOGRAFIE

Falo is affiliate-partner van Bol.com. Zij beschikken over best wat interessante boeken over Italië, zoals het boek 'Koffiebars en Carabinieri' van Miriam Bunnik. In dit mooi geschreven boek vertelt zij net iets meer over de Italiaanse cultuur dan je in de meeste andere boeken leest.