LET OP: Je hebt Javascript uitstaan, daardoor kan het zijn dat sommige functionaliteiten niet werken. De geschiedenis van de iconische Fiat 500 | Kennis over Italië

Geschiedenis van de Fiat 500

Welke Italië-liefhebber kent de Fiat 500 niet? In ieder dorp vind je ergens wel een oud of nieuw model. Het bekende kleine autootje kent een lange geschiedenis, die nog niet beeïndigd is! Wat maakt deze auto nou zo bijzonder? In dit artikel zal ik daar proberen achter te komen.

Fiat 500

 

Il Topolino

Laten we beginnen bij het begin; we zitten dan in het jaar 1936, wanneer Fiat met een nieuwe autolijn kwam: De Fiat 500 'Topolino', wat Italiaans is voor Mickey Mouse (of gewoon kleine muis). Het was de bedoeling dat ze met deze relatief kleine auto zoveel mogelijk mensen konden bereiken. Een auto was in die tijd namelijk nog helemaal geen vanzelfsprekendheid, slechts 1 op de 200 Italianen had maar een auto,. Dat is iets wat we nu niet meer zouden kunnen voorstellen.

Om het doel te bereiken, maakten ze de kleinste auto uit die tijd voor maar 9900 lire / 900 dollar, wat omgerekend 409(!) euro is. (Al moet er natuurlijk wel rekening gehouden worden met de koopkracht, die toen vele malen lager lag). In totaal kwamen er 3 verschillende modellen uit, de A, B en jawel de C.

 

Topolino

 

Ze verschilden vooral in vorm van elkaar en dus niet in zogenoemde extra's. Zo was het eerste model(A dus) een twee-deurs model en kon je bij de C al kiezen uit een drie-deurs of een cabriolet. Deze drie modellen bleken aardig in trek te zijn geweest, want tot 1955 toen Fiat besloot de productie stop te zetten zijn er bijna 550.000 van verkocht. Het is een echte klassieker geworden en vandaag de dag vind je in Nederland nog steeds een heuse fanclub: De Topolino club. Hieronder vind je een video, waarin Ko vertelt over zijn liefde voor de oude muis.

 

 

Fiat 500 Nuova

Twee jaar na de stopzetting van de Topolino kondigde Fiat in juli 1957 een nieuwe auto aan: La Nuova Fiat 500. Opnieuw was het een goedkope auto, maar nu een die vooral makkelijk was voor mensen uit een stad. Jawel, de eerste stadsauto was geboren. In totaal kent de Fiat 500 Nuova liefst 7 'versies' en zijn er meer dan 3.5 miljoen van over de spreekwoordelijke toonbank gegaan.

De eerste versie was heel erg 'kaal', wat wil zeggen dat er niet veel extra's bij zaten. Fiat deed dit om zo de prijs te drukken, maar ook om ervoor te zorgen dat hun andere auto, de fiat 600, niet weg werd geconcureerd. Na de eerste versie besloot FIat echter toch om de Fiat 500 wat luxer te maken, waardoor de verkoopcijfers stegen en het autootje langzaam uitgroeide tot een icoon van het Italiaanse automerk. Voor veel Nederlanders is dit dé Fiat 500 en heeft het zelfs een speciale bijnaam gekregen in het Nederlands: het rugzakje.

 

Fiat 500 Nuova

 

In 1975 kwam er tot verdriet van velen een einde aan de productie van de Fiat 500, om zo plaats te maken voor nieuwe modellen.

Nieuwe Fiat 500

'Als iets goed is bevallen, laat je het gewoon terugkeren'. Dat was waarschijnlijk de gedachte van het management van Fiat toen zij in 2006 aankondigden om in 2007 terug te keren met de Fiat 500, ter gelegenheid van haar 50e verjaardag. Hoewel de auto natuurlijk aangepast is aan de wensen van dit moment, lijkt hij nog heel erg veel op zijn geliefde 'vader'. Dat de oude Fiat 500 erg bemind werd door de Italianen, bleek wel uit een wedstrijd van Fiat waarin suggesties konden worden gedaan voor de nieuwe Fiat 500: liefst 4 miljoen mensen reageerde op het verzoek!

Hij is een halve meter langer, maar nog steeds erg klein en ideaal om meer te rijden in de stad. De auto is erg geliefd, in alleen al het eerste jaar dat hij werd geproduceerd rolden er 200.000 auto's de fabriek uit. En ook nu nog kun je deze vernieuwde klassieker nog steeds aanschaffen.

 

Boegbeeld voor de Italianen

Wat ik kan concluderen na dit korte overzicht van de evolutie van de Fiat 500 is dat het een boegbeeld is geworden voor de Italiaan. Misschien dat dat komt door het sentiment van vroeger, misschien dat komt omdat het een echte Italiaanse auto is of misschien dat het komt omdat hij relatief goedkoop is. Hoe dan ook, de Fiat 500 is een echte klassieker en voor de toerist bijna niet weg te denken uit het Italiaanse straatbeeld.

GESCHIEDENIS
Overzicht
ANDERE ARTIKELEN
CITEREN

Aanbevolen boek

Falo is affiliate-partner van Bol.com. Zij beschikken over best wat interessante boeken over Italië, zoals dit informatieve boek over de geschiedenis van Italië van Jaap van Osta. Hij vertelt hier uitgebreid over de totstandkoming van het huidige Italië. Het boek begint omstreeks 1760, wanneer de eerste serieuze pogingen worden ondernomen om Italië te verenigen, en eindigt in 2019, aan de vooravond van de coronacrisis - de zwaarste beproeving die het land sinds de Tweede Wereldoorlog moest ondergaan.

Meer informatie