LET OP: Je hebt Javascript uitstaan, daardoor kan het zijn dat sommige functionaliteiten niet werken. De belangrijkste Italiaanse feestdagen | Kennis over Italië

Italiaanse feestdagen

Italië is een vrij gelovig land en feestdagen zijn dan ook zeer belangrijk voor hen. De meeste feestdagen zijn dan ook katholieke feestdagen, waarvan wij soms de betekenis al lang niet meer weten.  Op deze pagina een overzicht van de Italiaanse feestdagen.

Overzicht

Via deze link vind je een handig overzicht van de belangrijkste Italiaanse feestdagen. De dag van de Arbeid, Allerheiligen of de Onbevlekte Ontvangenis zijn dagen die in Nederland amper worden gevierd, maar in Italië nog heel belangrijk zijn.

Oud&Nieuw

Het nieuwe jaar wordt in Italië ingeluid met Capodanno (letterlijk hoofd van het jaar). Ook in Italië wordt het nieuwe jaar ingeluid met veel vuurwerkshows, maar ook zul je veel klokken en horens horen om de boze geesten te verdrijven. Op de ochtend van Capodanno worden er traditionele missen gegeven, waaronder de belangrijke mis in het Vaticaan.

La Befana

Een feest dat eigenlijk alleen in Italië gevierd wordt is La Befana. Je kunt het erg goed vergelijken met ons Sinterklaasfeest. Het wordt met name gevierd door en voor kinderen die cadeautjes krijgen van een oude heks. Maar alleen wanneer ze lief geweest zijn! Wanneer ze zich het afgelopen jaar niet zo goed gedragen hebben, krijgen ze namelijk steenkool! Op de avond voor de heks zou komen zetten ze een glas wijn en een lekkere maaltijd klaar voor haar. Als de kinderen dan naar bed gegaan zijn, brengt de heks de cadeautjes en het snoep via de schoorsteen.

Feest in Italië

Pasen

Net als in Nederland is het niet erg gebruikelijk om Pasen te vieren met familie, al wordt dat wel gedaan. De drang die wij hebben om op tweede paasdag/pinksdag/kerstdag met z'n allen naar de woonboulevard te trekken, hebben ze in Italië niet. Vaak gaat pasen gepaard met een lunch in een park in de omgeving.

Pasen is ook de dag dat de paus zijn Urbi et Orbi uitspreekt over het volk op het Sint-Pietersplein. Hij bedankt dan gebruikelijk Nederland voor de bloemen.

Dag van de Republiek

Op 2 juli vieren de Italianen dat ze sinds 1946 een republiek zijn. Dit gaat gepaard met (militaire) stoeten in de hoofdstad Rome en andere steden verspreid over het land. Het is een nationale feestdag en de meeste Italianen zijn dan ook vrij.

Ferragosto

Ieder jaar vieren de Italianen op 15 augustus Ferragosto. Ze vieren op deze dag Maria hemelvaart, waarmee de tehemelopening van Maria - en daarmee de vereniging met Jezus - wordt gevierd. Voor veel Italianen is deze feestdag nog belangrijker dan de hemelvaart van Jezus zelf. Wat daarin ook een rol kan spelen, is dat deze dag vaak wordt aangehouden als start van de zomervakantie voor veel Italianen!

TRADITIE & GELOOF
Overzicht
ANDERE ARTIKELEN
CITEREN

Aanbevolen boek

Falo is affiliate-partner van Bol.com. Zij beschikken over best wat interessante boeken over Italië, zoals het boek 'Koffiebars en Carabinieri' van Miriam Bunnik. In dit mooi geschreven boek vertelt zij net iets meer over de Italiaanse cultuur dan je in de meeste andere boeken leest.