Legende van la Befana

Op 6 januari, de dag waarop wij drie koningen vieren en daarmee de kerstperiode afsluiten, wachten de Italianen - vooral de kinderen - nog vol spanning op la Befana: een oude heks die de kinderen op haar bezem cadeautjes brengt.  Wat deze eeuwenoude traditie precies inhoudt, vertel ik je graag in dit artikel.

Het feest

La Befana kun je erg goed vergelijken met ons Sinterklaasfeest. De Italiaanse feestdag wordt met name gevierd door en voor kinderen die cadeautjes krijgen van een oude heks, maar alleen wanneer ze lief geweest zijn! Want wanneer ze zich het afgelopen jaar niet zo goed gedragen hebben, krijgen ze echter steenkool! En waar wij een wortel in onze schoen doen voor het paard van Sinterklaas, zetten ze in Italië een glas wijn en een lekkere maaltijd klaar voor de heks. Als de kinderen dan naar bed gegaan zijn, brengt de heks de cadeautjes en het snoep via de schoorsteen. La Befana wordt ook vaak afgebeeld met roetvegen in haar gezicht.

Befana in Italië

De legende

Er zijn meerdere verhalen in omloop over hoe deze traditie is ontstaan. Een van de verhalen is dat de drie wijzen bij haar op de deur klopten om de weg te vragen naar Jezus Christus. Dit wist de oude heks niet, maar ze bood hen wel een slaapplaats aan. Toen de drie wijzen haar de dag erna vroegen om mee te gaan op hun reis, sloeg ze het aanbod af. Maar niet veel later kreeg ze zo'n spijt dat ze ook opzoek ging naar de wijzen (en naar Jezus). Helaas heeft ze hen nooit meer gevonden en is ze nu nog steeds op zoek.

Een ander verhaal gaat over een vrouw die haar zoon verloren is. Toen ze hoorde van de geboorte van Christus was ze zo ontroerd dat ze naar hem toe gegaan is en hem volgegoten heeft met lekkers en cadeautjes. Als dank gaf Jezus haar een gift terug: ze werd de moeder van alle Italiaanse kinderen.

Gedichten

Zoals bij veel tradities en legenden bestaan er ook tal van gedichten bij de legende van La Befana. Hieronder vind je een voorbeeld van een zeer bekende:

La Befana vien di notte

Con le scarpe tutte rotte

Col vestito alla romana

Viva, Viva La Befana!

De Nederlandse vertaling is:

La Befana komt bij nacht

Met haar schoenen versleten en verscheurd

Ze komt gekleed op Romeinse manier

Lang Leve La Befana!

TRADITIE & GELOOF

Falo is affiliate-partner van Bol.com. Zij beschikken over best wat interessante boeken over Italië, zoals het boek 'Koffiebars en Carabinieri' van Miriam Bunnik. In dit mooi geschreven boek vertelt zij net iets meer over de Italiaanse cultuur dan je in de meeste andere boeken leest.