Recept voor pasta Carbonara

Een tijd geleden was er nogal wat ophef op de Italiaanse social media over een recept van een Frans tijdschrift voor een heerlijke carbonara. De Fransen kookten de spek en gebruikten room, een doodzonde volgens de Italianen. Maar hoe moet het dan wel?

In het verleden

De naam carbonara komt waarschijnlijk van het Italiaanse woord carbonaro, wat zoiets betekent als koolbrander. Dit zou erop kunnen wijzen dat het recept gemaakt werd voor de koolbranders. Best aannemelijk, aangezien het een recept van de armen (ingrediënten) is en behoort tot de cucina povera. De traditionele ingrediënten zijn eieren, pancetta en Pecorino Romano en dat alles bij de pasta spaghetti.

Natuurlijk kun je er iets van afwijken; Parmiggiano Reggiano in plaats van Pecorino of als pasta linguine of buttacini is echt geen schande. Maar de pasta carbonara maken met room in plaats van eieren, gaat volgens de Italianen wel erg ver!

Pasta Carbonara

Wat heb je nodig?

Je hebt nodig voor 4 personen:

• 250 gram Pancetta
  • 75 gram Pecorino Romano, maar meer mag altijd!
  • 4 eidooiers
  • 500 gram spaghetti

Hoe maak je het?

Het is onwijs simpel, maar vergt wel wat concentratie aan het eind.

Bak de pancetta in de pan lekker knapperig en breng tegelijkertijd de spaghetti aan de kook. Roer vervolgens de Pecorino door de eidooiers. Wanneer de spaghetti klaar is, moet je snel handelen. We mengen de eidooiermix met de spaghetti, maar wanneer de eieren in aanraking komen met de warme spaghetti zal deze gaan stollen. Het is dan ook belangrijk om goed te blijven roeren, zodat het ei niet te ver door stolt maar een lekkere saus wordt. Je zou bijvoorbeeld wat kookvocht van de spaghetti in de pan kunnen houden om het stollen wat tegen te gaan!

Je kunt de pasta nog wat aanmaken met wat kruiden en peper en zout, mocht je dat willen. En dan kun je lekker aan tafel!

Variaties

Hierboven staat het - waarschijnlijk - originele recept. Maar er bestaan, ook in Italië, verschillende varianten op. Knoflook (ca. 2 teentjes voor 4 personen) worden er soms bijgevoegd, maar je vindt ook wel champignons terug in de pasta. Een pasta met kookroom in plaats van eidooiers is geen schande om te eten in Italië, maar - zo blijkt uit de reacties - dat mag geen echte carbonara genoemd worden!

RECEPTEN

Falo is affiliate-partner van Bol.com. Zij beschikken over best wat interessante boeken over Italië, zoals deze klassieker van Marcella Hazan. In dit boek vind je alles over de Italiaans keuken met meer dan 500 recepten en uitgebreide informatie over bereidingstechnieken en authentieke ingrediënten.