Indringend, rauw en hoopvol: 'Levenslicht' van Silvia Avallone
Zoeken

Indringend, rauw en hoopvol: 'Levenslicht' van Silvia Avallone

Bijgewerkt: 3 dec 2018


Al sinds haar debuutroman Staal in 2010 is Avallone één van mijn favoriete Italiaanse schrijfsters van dit moment. En ik ben lang niet haar enige fan, want Staal werd in 22 talen vertaald en werd genomineerd voor de Premio Strega en bekroond met de Premio Campiello Opera Prima.

Ook Marina Bellezza, dat in 2014 verscheen is een aanrader.


Begin mei van dit jaar kwam Avallone weer met een nieuw pareltje: Levenlicht. In Levenslicht doet Silvia Avallone weer waar ze zo goed in is: het schrijven van een adembenemende pageturner zonder opsmuk. Rauw, meeslepend, maar hoopvol.


Betonnen flats, alleenstaande moeders en verveelde kinderen

Avallone laat graag de ruwe kant van de Italiaanse maatschappij zien. Geen zonovergoten stranden met lido’s en blauw-witte strandbedjes of ander clichés die je vaak terugvindt in romannetjes die zich afspelen in Italië. Bij Avallone zijn de stranden vervuild, is de zon brandend, vijandelijk en uitputtend en zijn de lange zomers oersaai. Haar personages trekken er niet op uit naar mooie eilanden als Elba of Capri, maar blijven thuis in hun uit beton getrokken flats. Haar personages zijn werkloos, of zitten vast aan een zware baan in een fabriek. Het is een wereld van vaders die in de gevangenis zitten en alleenstaande moeders, van verveelde kinderen voor wie de verleiding van het snelle geld verdienen altijd op de loer licht. Deze sfeer lazen we in Staal, en nu ook weer in Levenslicht.


Levenslicht: samenvatting

“De achttienjarige Adele is moederziel alleen in de verloskamer van het ziekenhuis aan het bevallen. De vader van haar kind zit in de gevangenis, en ook al heeft hij verlof gekregen, ze wil hem er niet bij hebben, en evenmin haar moeder en zus. Ze heeft van tevoren besloten de baby ter adoptie af te staan, in het besef dat zij het kind geen goed leven kan bieden – al begint de twijfel nu wel te knagen. Ze weet dat haar jonge leven hoe dan ook voor altijd zal veranderen. Dit moment is een afscheid, of een nieuwe start. De dertigjarige Dora probeert al lange tijd zwanger te worden. Wat eerst een droom was, is inmiddels een obsessie, en om haar huwelijk te redden besluit ze een kind te adopteren. Maar ook hier is er geen zekerheid, en beide vrouwen zien zichzelf geconfronteerd met dezelfde vraag: wanneer ben je een moeder?” (bron: De Bezige Bij).


Twee werelden in één stad

Avallones beschrijvingen van de aftandse buitenwijk is erg realistisch. Zij zet de grijze troosteloosheid van deze wijk tegenover de bruisende binnenstad van Bologna zoals de meesten het kennen: met de mooie straten en bogen, met de universiteit en de luxe winkels. Bij Avallone wordt de pasta niet opgediend vers en al ragù, maar komt die uit een pakje en wordt die gekookt in een klein vervallen keukentje.


De personages Adele, haar zus Jessica, Zeno, Dora en Fabio reizen letterlijk door beide werelden en hun wegen kruisen elkaar subtiel. De hoogopgeleide dertiger Dora, werkzaam als docent op een middelbare school, bezoekt haar favoriete leerling Zeno in zijn betonnen wereld, waar hij snakt naar liefde en aandacht, maar in feite niemand heeft. Vanuit zijn raam bespiedt hij Adele, het tienermeisje in goedkope kleding en gejatte nagellak. Veel te jong en ongepland raakt ze zwanger van schoffie Manuel. En dat terwijl Dora en haar man Fabio zo snakken naar het ouderschap.


Fabio, de geslaagde architect met als project het opknappen van de buitenwijken, vecht met de demonen uit zijn jeugd en zijn ouderloosheid van het heden. Is het niet beter overal een streep onder te zetten?


Ieder personage van Avallone, arm of welgesteld, heeft zijn eigen mislukkingen en dromen. Wat de een heeft, wil de ander. Geld, succes, een baby…. Alle verhaallijnen zijn stukjes die samen een puzzel vormen.


Indringend en rauw

Magazine Elle noemde Levenslicht: ‘een indringende, rauwe roman die straffe vragen stelt over het moederschap.’ En het Parool schreef: ‘Avallone laat zien hoe een zwangerschap of het verlangen ernaar levens kan ontwrichten, maar toont bovenal op overtuigende wijze hoe groot de sociale verdeeldheid in een stad is. Het verhaal zit goed in elkaar en het plot is verrassend.’


Na Staal en Marina Bellezza maakt Avallone ook met Levenslicht de verwachtingen weer waar. Je leeft mee met de levensechte personages. Je krijgt sympathie voor Adele, maar ook voor Dora, terwijl zij tegenover elkaar staan. Ik hoopte dat Adele haar baby niet af zou staan ter adoptie, aan de andere kant hoopte ik dat Dora een baby ter adoptie zou krijgen. Wat vind jij?




Levenslicht (Da dove la vita è perfetta) door: Silvia Avallone (vertaald door Manon Smits) 432 blz. € 19,99 (ook verkrijgbaar als e-book bij o.a. bol.com) De Bezig Bij, mei 2018 ISBN: 9789403106502

Download Falo Mobile

FALO

  • 57fd64_05b11ece50e047bb80e840a4ef371272
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2020 Falo's Italiaanse School. Met trots ontwikkeld en ontworpen door Olaf van Maaren.

Privacybeleid | Algemene Voorwaarden | Cursusbeschrijving | Beleidsplan | Contact

falo_logo_edited.png