LET OP: Je hebt Javascript uitstaan, daardoor kan het zijn dat sommige functionaliteiten niet werken. Onze vakantie naar Italië | Italië in Cijfers | Archief van Falo

Onze vakantie naar Italië | Italië in Cijfers

Hoe ziet een gemiddelde vakantie van de Nederlander in Italië eruit? Hoevaak gaan we? Wie gaan er? En hoe gaan we? Allemaal interessante vragen, die ik in dit nieuwe artikel 'Italië in Cijfers' zal beantwoorden! Ik ben opnieuw de databanken van het CBS ingedonken en heb wat informatie opgevraagd over de vakantiecijfers van de afgelopen vijftien jaar. Ik heb gekeken naar enkele interessante trends en opmerkelijke statistieken. HOE VAAK GAAN WE? Laten we beginnen met het feit dat we steeds vaker naar Italië op vakantie gaan. In 2016 trokken wij Nederlanders zo'n 1,17 miljoen keer voor een vakantie naar Italië, terwijl dat zo'n tien jaar geleden nog 'maar' 0,75 miljoen keer was. Toch is Italië nog niet hét vakantieland van de Nederlanders. Want met een percentage van 6.7% van alle vakanties die wij in het buitenland gemaakt hebben, staat Italië op de vijfde plek, achter Duitsland (19,6%), Frankrijk (14,2%), Spanje (12,1%), België (7,5%). Duitsland, Frankrijk en België liggen aanzienlijk dichterbij, waardoor het enigszins logisch is dat daar meer vakanties daar naartoe gaan. Spanje daarentegen ligt op een soortgelijke afstand, waardoor dat relatief grote verschil dus een stuk opmerkelijker is! WIE GAAN ER NAAR ITALIË? Oftewel: Hoe ziet de gemiddelde Italië-ganger eruit? Ik heb naar heel veel facetten gekeken en heb een drietal interessante feiten voor je op een rijtje gezet: Ik heb nog wat meer grafieken gemaakt, welke je kunt vinden in de bijlage! HOE GAAN WE OP VAKANTIE? We weten nu hoeveel vakanties naar Italië gaan en wat een aantal kenmerken zijn van Italië-gangers, maar we weten nog niet hoe de gemiddelde vakantie naar Italië eruit ziet. Ook daar heb ik cijfers van! Zo heb ik uitgezocht met welk vervoersmiddel we naar het land trekken en in waar we dan zoal verblijven! VERVOER Hoewel Italië toch zeker meer dan 950 kilometer rijden is, gaan we massaal met de auto op vakantie. Liefst 62% van de vakanties worden afgelegd met de auto. De kosten voor een auto liggen eenmaal lager (zeker wanneer je met kinderen bent) dan het andere geliefde vervoersmiddel: het vliegtuig (31%). Toch is er bij het vliegen wel een interessante trend te zien, het aantal vluchten is sinds 2002 behoorlijk gestegen. Toen werd Italië nog maar in 19% van de gevallen aangedaan met het vliegtuig, inmiddels dus al 31%. Dat lijkt vooral ten kosten te gaan van de trein (5% in 2002) en de bus (8% in 2002). VERBLIJF Ook bij onze verblijfplaatsen zijn een hoop interessante trends te zien. Hieronder vind je allereerst een grafiek van de huidige verhoudingen. Het gaat dus om de accommodaties waar men overnacht in Italië. Dit is een statische grafiek, je kunt er niet echt trends in achterhalen. Toch heb ik er wel twee gevonden. Zo hebben we afscheid genomen van de tent en hebben we de bungalow juist verwelkomt. De oorzaak voor deze wisseling is niet helemaal te duiden. Het zou kunnen dat ze de afgelopen jaren meer bungalows zijn bijgebouwd op aantrekkelijke plekken of dat het ten koste is gegaan van de plekken van de tenten bijvoorbeeld. Ik vroeg me ook af wat de invloed van AIRBNB is geweest. Met AIRBNB kun je eigen woning zelf verhuren aan anderen; simpel en het kan behoorlijk lucratief zijn. Het bedrijf is in 2008 opgericht in Amerika, maar het loopt hier in Europa pas een aantal jaren. In de grafiek hieronder kun je duidelijk zien dat het aantal verhuurde particuliere woningen sterk is gegroeid de afgelopen zes jaar. KOSTEN Tenslotte wil ik nog eventjes kijken naar de kosten van een vakantie; we blijven toch Nederlanders. In totaal gaven we in 2016 met z'n allen zo'n 856 miljoen euro uit aan vakanties in Italië, wat ongeveer neerkomt op €800,- per persoon per vakantie. Mensen die met eigen vervoer komen (vaak een auto) zijn gemiddeld goedkoper uit dan mensen die bijvoorbeeld met het vliegtuig of de trein gaan (€727,- tegenover €913,-). Dat zou kunnen komen doordat men bijvoorbeeld een auto moet huren ter plaatsen of simpelweg treinkaartjes/buskaartjes moet aanschaffen. CONCLUSIE Dat was 'onze vakantie naar Italië' in een notendop! Mocht je dit interessant vinden, kun je ook altijd nog de bijlage lezen en daarna zelf op onderzoek uit gaan. Het heeft mij veel nieuwe inzichten opgeleverd, maar belangrijk is en blijft dat dit veelal slechts gemiddelden zijn. Heb jij nu een interessant vraagstuk dat ik kan behandelen in deze serie? Schroom dan niet mij een bericht te sturen! Bijlage: 'Onze vakantie in Italië' Toelichting & Bronnen.
ARCHIEF
Overzicht

Lange tijd heeft Falo een blog gehad. Na de verdwijning van dit blog zijn een hoop artikelen bewaard gebleven. De tekst van deze blogs vind je terug in het archief.

Ben je op zoek naar meer informatie over dit artikel (waaronder eventuele foto's)? Neem dan contact op met mij.