Muziek: Italiaanse kerstklassiekers

De voorbereidingen voor kerst zijn inmiddels begonnen. Heb je de kerstboom al staan? Op de radio zijn ze er al helemaal klaar voor; daar hoor ik sinds een paar dagen volop kerstmuziek. Klassiekers als 'All I Want for Christmas', 'Driving Home for Christmas' en 'Flappie' zijn inmiddels meer dan eens voorbijgekomen en ik moet opbiechten: ik hou er van. Daarom wil ik ook maar wat graag een aantal Italiaanse klassiekers met jullie delen! Omdat smaken verschillen, heb ik de Italiaanse kerstmuziek onderverdeeld in drie categoriën: Klassiek, Modern en Beetje Fout. KLASSIEK Onder de categorië klassiek versta ik de kerstmuziek die al jaren te horen is in de huiskamers van de Italianen. Een bekend - van origine- Italiaans kerstnummer is 'Tu scendi dalle Stelle'. Het komt uit de regio Napels en is gecomponeerd door Alfonso Maria de Liguori in 1754. Tu Scendi Dalle Stelle is voor veel Italiaanse kinderen het eerste kerstnummer dat ze leren en wordt dan ook veel gezongen in de Italiaanse huizen, scholen en kerken Voor veel Italiaanse kinderen is dit het eerste kerstnummer dat ze leren en wordt dan ook veel gezongen in de Italiaanse huizen, scholen en kerken. Zo is het een traditie dat de nachtmis in de Sint-Pieter wordt afgesloten met dit nummer. Een andere klassieker - maar niet van Italiaanse afkomst - is Astro del Ciel, wat wij kennen als Stille Nacht. Er zijn verschillende uitvoeringen van dit nummer te vinden. In mijn afspeellijst op Spotify heb ik gekozen voor de uitvoering van Christian De Sicca. We kennen Christian eigenlijk helemaal niet als zanger, maar als Italiaans acteur en producent van diverse grote films. Toch klinkt het kerstalbum helemaal niet onaardig. Je vindt er ook nummers als Santa Claus domani verra (Santa Claus is coming tot Town) en Camminando nella fantasia (Winter wonderland). Een andere bekende Italiaanse vertaling is Bianco Natale van Irene Grandi uit 2008. DIt is een Italiaanse vertaling voor I'm dreaming of a white Christmas van Bing Cosby uit 1954. MODERN De afgelopen jaren zijn er ook nieuwe nummers op de kerstlijstjes bijgekomen. Een voorbeeld is het nummer Natale senza regali (Kerstmis zonder cadeautjes) van Marco Mengoni. Mengoni won in 2009 de Italiaanse X-factor en werd kort daarna verkozen tot beste Europese act op de MTV Awards. Hij heeft inmiddels divese hits gescoord, waaronder dit nummer uit 2013. Het nummer gaat over het gemis van iemand tijdens deze dagen; een leegte die is ontstaan wat voelt als een Kerstmis zonder cadeautjes. En dan een kerstnummer van een artiest die bijna ieder Nederlander wel kent: Eros Ramazotti. Zijn kersthit heet 'Buon Natale (Se Vuoi)' (2015) en gaat in mijn ogen een beetje over de kerstgedachte. Hij vraagt zich hardop af waarom we kerst vieren, terwijl er oorlogen woeden. 'Buon Natale' is volgens hem niet slechts een formele begroeting, maar een unieke gedachte die we - wanneer we dat zouden willen - eens zouden kunnen uitvoeren. Mooi, nietwaar? BEETJE FOUT En tenslotte de laatste categorie 'Beetje Fout'. Hiermee bedoel ik van die nummers die eigenlijk helemaal nergens over gaan, maar toch in je hoofd blijven zitten. Ook bij het zien van de videoclips blijf ik me toch verbazen hoe slecht ze wel niet zijn, maar wellicht dat dát weer de sterkte is van deze nummers. .. nummers die eigenlijk helemaal nergens over gaan, maar toch in je hoofd blijven zitten.. Twee nummers waar ik direct aan moest denken zijn Fuori è già Natale (Buiten is het al Kerst) van Giulia Penna en Natale Italiano (Italiaanse kerst) van Anna Tatangelo. Het eerste nummer gaat over het gemis van iemand nu we richting de kerst gaan en het tweede nummer van Tatangelo gaat over de Italiaanse kerst (leven van de keifde en dansen etc.). Maar zoals gezegd: diepgaande teksten zijn het niet, het deuntje blijft echter wel lekker hangen. Ik hoop dat ik je nu een kleine indicatie heb gegeven van de Italiaanse kerstmuziek. Mocht je hier nu ook blij van worden, ga dan ook vooral zelf op zoek naar mooie nieuwe nummers en deel ze met ons hieronder. De afspeellijst op Spotify is inmiddels ook geüpdated met kerstnummers een een aantal nieuwe nummers van Tiromancino, Laura Pausini, Marco Mengoni (aanrader) en Eros Ramazzotti. Veel luisterplezier!
ARCHIEF
Overzicht

Lange tijd heeft Falo een blog gehad. Na de verdwijning van dit blog zijn een hoop artikelen bewaard gebleven. De tekst van deze blogs vind je terug in het archief.

Ben je op zoek naar meer informatie over dit artikel (waaronder eventuele foto's)? Neem dan contact op met mij.